Perioada: 29 Mai - 1 Iunie 2014
Destinație: Copenhaga
Traseu: Berlin - Rostock (cu trenul), Rostock - Gedser (cu feribotul) apoi Gedser - Copenhaga cu bicicleta. Retur cu trenul din Copenhaga în Nykøbing, apoi cu bicicleta până la Gedser și feribotul retur
Echipa: Ștefan, Călin, Tibi
Autor: Ștefan

Nici nu ajung bine de la Maratonul din Apuseni, că se apropie weekend-ul cu tura planificată cu Călin și Tibi în Danemarca. De fapt eu voi merge doar pe ultima treime dintr-un traseu mai lung de bicicletă, care leagă Berlinul de Copenhaga. Mai multe detalii despre rută aici, iar despre segmentul danez aici.

Călin și Tibi au plecat în tură deja de câteva zile, ei parcurgându-l complet, cu pornire din Berlin. Eu nevrând să investesc atâtea zile de concediu, mă mulțumesc doar cu un weekend prelungit (Joi 30 Mai e zi liberă, îmi iau Vinerea și am 4 zile pline).

Deși am bicicletă decentă (Corona Bravo 21) de câteva luni bune, nu am făcut vreo tură mai lungă cu ea, drept urmare n-am simțit nevoie de ceva echipament/unelte necesare unei ture mai lungi. Cum pentru tura asta de 4 zile în necunoscut nu pot pleca chiar așa, descalec la Stadler, pentru o rundă de cumpărături specifice cicloturismului: mânuși, pantaloni + tricouri (cu buzunare “Napoleon” – cum cică le zice), bidon apă, suport, coburi, cameră, pompă, petice, dextroză, mânecuțe, husă cască pt ploaie, cască, geacă ploaie etc. Multe lucruri, dar ulterior fiecare mi-au prins bine.

Ziua 0, Miercuri, 28 Mai (Berlin – Rostock, tren):

Plec dară miercuri seara mai repede de la birou, țuști acasă să iau țoacla apoi pedalez până la Hauptbahnhof și iau Regionalul de Rostock. Băieții s-au cazat la un hostel (Backpacker’s Inn) în zona de Nord-Vest, către Warnemünde. Reușesc să ațipesc cât de cât în tren și în vreo două ore cobor. Un tip mă vede cu bagaje și mă întreabă ce tură plănuiesc. Îmi povestește apoi că el a făcut de curând o traversare a Alpilor, cu MTB-ul. Mno, o iau către hostel care-mi ia ceva timp să-l localizez. Aici băieții dormeau deja, îi trezesc ca să stabilim ultimele detalii pentru a doua zi. Merg în stația de tramvai și mă uit la orar, întrucât planul e să prindem primul ferry către Gedser, care e pe la ora 6 și avem de biciclit cam 20 km până la terminalul de ferry. Care de fapt e peste apă de zona cu hostelul, însă nu e niciun pod.

Ziua 1, Joi, 29 Mai (Rostock – Gedser (feribot), Gedser – Nykøbing Falster – Stubbekøbing – Magleby – Møns Klint, 130km):

Se face și dimineață, mâncăm pe grabă ceva apoi pornim spre feribot. Prindem ferry-ul însă aflăm că nu avem voie cu bicicletele; se pare însă că vor face o excepție pentru noi (nu am înțeles exact ce era cu restricția). Biletul e foarte ieftin (parcă 5-10€) întrucât nu e sezon încă (e abia Mai; la retur va fi 1 Iunie, și biletul e mai scump un pic). Legăm biclele cu centurile din cală; ferry-ul e destul de mare și înțesat cu mașini. Mergem apoi sus pe vapor, sunt vreo 2 etaje cu un restaurant/autoservire; se poate ieși și afară pe punte, dar e mega vânt și cam murim de frig. Mâncăm una alta de la restaurant, Călin cu Tibi ciocnesc chiar niște ouă fierte, colorate, apoi încercăm să dormim, dar fără succes. Ajungem cam într-o oră jumate, debarcăm și pornim către destinația noastră de azi, un hotelaș la vreo 130 km, la Magleby în zona insulei Møn.

Pe drum facem ceva cumpărături la un Seven Eleven din Nykøbing. Vremea e bună, e cald, dar răcoare totuși; vreme perfectă pentru biciclit. Peisajul e destul de standard, case cu steag în curte, mediu întreținute (nici lux dar nici dărăpănate), multe case par de vacanță, momentan nelocuite, pustii…

Pedalăm cinstit, dar și cu pauze: la un moment dat tragem pe malul mării, altă pauză în iarbă lângă o fermă; luăm și un ferry (singurul de pe rută de fapt), pe care-l prindem la mustață. Ajungem apoi într-un sătuc lânga o biserică care iese mai in evidență, dar nu tragem să intrăm; ne zic niște oameni care tocmai ieșeau că merită, că e nuș ce monument. Aparent e o biserică celebră, Fanefjord Kirke, datând din secolul 13, și e considerată cea mai mare atracție a insulei Møn.

La un moment dat, Călin pleacă “în evadare”, după unu cu cursiera, moment prielnic pentru a ieși de pe rută și a se pierde complet de noi. Îl bombănim bine de tot că tre să-l așteptăm să revină în formație.

Pe amiază ajungem într-un final la hotel, mai lăsăm din bagaje apoi pornim către un orășel din apropiere, pentru o bere și o pizza. Acum că ne-am îndestulat, decidem să mai biciclim până la mare, pe coasta de est, unde sunt niște pereți de calcar și un muzeu/centru științific Møns Klint; totul e închis întrucât e târziu, dar e foarte fain fără lume. Până la mare se cască niște pereți înalți de albi calcar, dar nu coborâm la mare, de leneși ce suntem.

Reîntorși la hotel, picăm lați de somn. Mâine iar trezirea dimineața.

În ferry, noi și tirurile

În ferry, noi și tirurile

Noi, pe plajă

Noi, pe plajă

awwww

awwww

Fanefjord Kirke

 

Ziua 2, Vineri, 30 Mai (Magleby – Stege – Køge – Store Heddinge – Copenhaga, 180 km):

Pornim în zori la 6, planul pentru azi este să ajungem la un Airbnb aranjat de Călin, la vreo 100km distanță.

Am plecat cam pe burta goală de dimineața așa că oprim după vreo oră, la o cofetărie în Stege, unde ne alimentăm cât pentru toată săptămâna. Pornim în continuare, peisajul e aproximativ la fel până intrăm pe un drum care merge pe malul mării, f frumos; multe vile, aparent pustii, dar cu arhitectură faină. Trecem prin centrul orașului Køge, arătos, standard, cu căsuțe medievale, plin de lume; luăm o apă și-o înghețată.

Cam pe aici ne decidem să nu mai mergem la gazda plănuită pe seara asta întrucât n-a fost deloc amabilă la telefon cu Călin și parcă am prefera să ne știm deja-n capitală, să ne plimbăm pe îndelete. Drept urmare continuăm către Copenhaga, iar de cazare se ocupă tibi care rezervă un hotel la un preț decent. Mai e ceva de biciclit, dar e un challenge – o tură de 180 km (distanța Ironman 🙂 ). Continuăm deci spre capitală, trecem prin apropierea orasului Roskilde (unde e un festival destul de cunoscut de film sau muzică parcă?). Intrăm curând în oraș pe la o periferie, dar mai avem până la hotel întrucât e-n altă periferie; pedalăm pe lumina apusului prin niște zone cu natură faină; e lume multă ieșită la mișcare sau cu copiii.

Ajungem într-un final, cu fundul praf după atâtea ore de biciclit, la hotel, legăm bițele și ne cazăm. Camera e mega mică, 3 paturi foarte mici, înghesuite cred în maxim 10mp. Cu ultimele puteri mergem la un supermarket și venim încărcați cu toate bunătățile.

Ziua 3, Sâmbătă, 31 Mai (plimbare prin Copenhaga):

A doua zi strângem tot și trecem prin oras, către gazda din seara asta, un airbnb în zona mai de nord a orasului. Casa e foarte cozy, iar gazda e un cuplu englez, hippie și de treabă. Ne dau impresia că sunt pe droguri.

Plecam apoi să dăm o raită prin oraș, fără biciclete. Vizităm diverse: zona Tivoli, centru, sculptura cu Mica Sirenă, apoi intrăm și în Kristiania (un fel de stat în stat, o comunitate separată de oras, unde vânzarea drogurilor este legală). Băieții iau ceva și se-apucă să fumeze; ocazie cu care văd la vânzător ce-nseamnă un sac plin de iarbă. Fac poze destule ulterior aflând că de fapt nu aș fi avut voie și ca devin destul de violenți locatarii cu fotografii; am avut noroc se pare. Pe seară ne mai întindem la bere și găsim doar într-un loc ceva mișcare. Intrăm într-un bar/restaurant foarte de fițe, unde erau cred numai fotomodele sau era ceva gathering feminin; cert e că erau multe mese doar cu tipe :)) Și noi 3, îmbrăcați de bicicletă…

Magazinul LEGO

Magazinul LEGO

Nelipsita

Nelipsita “the Peruvian Flute Band”

Termometru pe o clădire

Termometru pe o clădire

Sculpturi subacvatice

Sculpturi subacvatice

Ziua 4, Duminică, 1 Iunie (Copenhaga – Nykøbing Falster (tren),  Nykøbing Falster – Gedser (bicicletă), Gedser – Rostock (feribot + biclă), Rostock – Berlin (tren)):

A doua zi (Duminică – 1 Iunie – ziua lui Călin) pornim către gară și luăm trenul către Nykøbing, călătorie care decurge fără multe amintiri. De aici avem de biciclit cam 25km pentru a prinde ferry-ul apoi în Rostock încă o bucată tot cam așa de lungă de la ferry la gară.

Grăbindu-ne pentru a prinde trenul direct de Berlin de la nuș ce oră, nu suntem atenți la drum și ne trezim… pe autostradă; imediat apare și o mașină de poliție în spate și suntem trasi pe dreapta. Prezentăm pașapoartele, Călin vorbește cu ei ceva germană și se pare că ne iartă, ne lasă cu o amendă minimă (gen 15€ pt toți).

Resemnați c-am pierdut trenul (următorul tren făcând un ocol destul de lung prin Magdeburg), pornim agale către gară și ajungem în Berlin rupți de somn.

Așteptând ferry-ul către Germania

Track-uri:

Ziua 1:

Ziua 2:

Ziua 3: